Twitter julkisti eilen SXSW-tapahtumassa uuden @anywhere-alustansa. Tämän alustan tarkoituksena on sulauttaa Twitter osaksi monia muita sivustoja, joukossa useita maailman suosituimmista verkkopalveluista kuten Amazon, The Huffington Post, Digg ja eBay.

En pidä uusien teknologioiden tai keksintöjen hypettämisestä väkisin, mutta @anywherestä on mitä todennäköisimmin tulossa iso juttu. Se on tärkein ase Twitterin matkalla todelliseen maailmanvalloitukseen – vielä enemmän kuin Oprahin tai Obaman tweettailu.

Surffailutottumuksistasi riippumatta Twitter on todennäköisesti pian osana useita suosikkisivustojasi. Koska sen on ottamassa käyttöön moni maailman johtavista verkkopalveluista, tuhannet muut sivustot tulevat varmasti seuraamaan perässä.

Kun Twitter on kaikkialla verkossa, käyttäjämäärän voi arvata kasvavan rajusti, jopa räjähdysmäisesti. Toisaalta tämä integraatio havainnollistaa sitä, että Twitterillä todella on käyttöä ja sitä voi hyödyntää hyvin monilla eri tavoilla, jolloin uusien tunnusten perustajat ehkä todennäköisemmin aktivoituvat käyttämäänkin palvelua. Twitterillähän on perinteisesti ollut huono retentio ja suurin osa tunnuksista lojuu tyhjän panttina.

@anywhere saattaa olla vihdoin se sysäys, joka nostaa Twitterin aidosti Facebookin rinnalle “jokamiehen” palveluna, synonyymina sosiaaliselle medialle. On mielenkiintoista nähdä, voiko Facebook lähteä kilpailemaan vastaavalla palvelulla – tai kokeeko se sitä ylipäänsä tarpeelliseksi. Facebook Connect on toki jo nyt käytössä monella sivustolla, mutta se ei kuitenkaan ole sama asia, ja harvat aivan suurimmista verkkopalveluista hyödyntävät sitä.

Twitter tuskin pystyy notkauttamaan tai ylittämään Facebookin huikeita käyttäjämääriä, mutta ei sen tarvitsekaan. Kun Twitter jossain vaiheessa ohittaa sadan miljoonan käyttäjän virstapylvään, se on tarpeeksi osoittamaan, ettei kyseessä ole ainakaan hetkessä ohimenevä ilmiö.

Failwhale

Voiko enää mikään estää Twitter-vallankumousta? Ainakin on syytä toivoa, että taustalla todella valmistaudutaan räjähdysmäiseen kasvuun ja palvelun kapasiteetti riittää. Jo tällä hetkellä Twitter nikottelee nykyisen käyttäjämäärän kanssa ja ylikuormituksesta kertovasta failwhalesta on tullut jo käsite.

On useita huippusuosittuja sivustoja, jotka ovat vuosia kärsineet vakavista ongelmista huikeasta kasvusta seuranneen alikapasiteetin takia, esimerkkeinä vaikkapa taideyhteisö DeviantART ja sosiaalisen median palvelu Orkut (jonka ylläpito on ollut aivan ala-arvoista Google-omistuksesta huolimatta), mutta käyttäjät ovat ihme kyllä silti pysyneet uskollisina. Toivoa kuitenkin sopii, että Twitter hoitaisi asian paremmin.

Tallenna